torsdag 28 april 2011

Det går att fynda på loppis - jag vet!

När vi ändå pratar Stig Lindberg måste jag bara berätta om århundradets fynd. Jag och min man var på vår lokala lilla sommarloppis förrförra sommaren. Det är en liten loppis i hembygdsgården och det är mest gamla verktyg och annat skräp som säljs. De flesta besökarna är pensionärer och gubbarna flockas kring gamla maskiner och trasiga svetsar medan tanterna rotar bland gardiner och hiskeliga plastväxter. Jag föreslog att vi skulle börja titta inomhus där ett tiotal bord är uppställda med porslin och husgeråd. Vi var nästan själva därinne och strosade förbi borden när jag plötsligt får syn på en Berså-skål av Stig Lindberg bland allt skräp. "Vad ska du ha för den" frågar jag så behärskat jag kan. Funderar snabbt i huvet vad jag kan tänka mig att ge för den. Ett par hundra i allafall. Det är ju ändå skitbilligt för Berså. "Ja du...jag vet inte riktigt" säger tjejen som säljer. "Jag är så dålig på sånt där...tjugo?" Jag tror inte mina öron och får verkligen nypa mig i armen för att inte vråla rakt ut. "Jag tar den!" säger jag snabbt och rotar fram en sedel. Samtidigt får mannen syn på en smörask, också den med Bersåmönstret fast med trasigt lock. "Den här då?" undrar han. "Du får tretti för båda!" säger jag snabbt och ger henne pengarna. "Okej!" säger tjejen och jag snabbar mig att betala innan någon annan tittar över min axel och bjuder över. Väl ute ur loppisen måste jag skrika ett litet glädjetjut. Vilket fynd! På nätet kostar skålen 600:- och smörasken hälften ungefär. Men det struntar vi i. Vi har köpt dem till oss och njuter av dem dagligen.

1 kommentar: